Når man skal forklare noget er det langt nemmere og hurtigere når man har nogle hjælpemidler. Når du laver en explainerfilm / forklaringsfilm har du muligheden for at manipulere flere sanser på én gang. Ved hjælp af lydeffekter, musik, et godt speak, lidt storytelling og et fangende visuelt univers kan du langt bedre fange dit publikum.
I en tid hvor alting går langt hurtigere end tidligere, skal vi anstrenge os lidt mere for at kommunikere noget for en potentiel seer. Det er derfor vigtigt at videoerne ikke er for lange, at de fænger og vigtigst af alt at de er relevante for beskueren.
Hvad skal du tænke på når du skal lave explainer-film?
Det er ikke altid godt at fortælle ALT. Det er vigtigt at du ikke tror at du kan få ALLE de små detaljer med. Du er eksperten i det du gerne vil fortælle, men ikke alle har brug for alle de informationer du besidder. Kan du lave dit manuskript kort men godt? Hvis du kan holde din film under 2 minutter er du allerede godt på vej i den rigtige retning.
Hold fokus! Lad være med at forklare 20 forskellige ting. Begræns dig til hvad der kan tælles på én hånd.
Hvem er din målgruppe? F.eks. er det godt at bruge humor... men måske ikke hvis du er en begravelsesforretning... Skal tonen være kæk eller meget saglig. Tænke på hvad dine kunders ærinde er. Hvad ville DU kigge efter hvis du var kunden
Hvad er formålet med din video? Hvad ønsker du at dit publikum skal gøre efter at de har set din video? Det kan være du blot ønsker at give dem stof til eftertanke, det kan være at du ønsker at blive ringet op eller skrevet til. Måske skal du slutte af med en "call to action". En opfordring eller et vink til hvad du ønsker publikum skal gøre kan måske være på sin plads?!
Hold stilen / stregen hele vejen igennem og ha en plan inden du går igang. En god idé er at lave en lille visualisering af af en af dine keyframes.
God fornøjelse
MVh OH MAN Productions
Comments